אלוהים- מקום

מפני מה מכנין שמו של הקב"ה וקוראין אותו מקום?

שהוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו".

מקור לא ידוע

מקום- הוא גם שם נוסף ביהדות לאלוהים.

כאשה שגדלה בבית חילוני, סקרן אותי לחפש וללמוד את מקור החיבור הזה: אלוהים- מקום.

קראתי כי לפי מפרשים שונים אלוהים נקרא גם "מקום" משום שהוא מקיף את כל העולם ואין העולם מקיפו.

בחיפושים נתקלתי בסיפור הבא:

פעם אחת פנה הרבי מנדל מקוצק אל כמה אנשים נכבדים ושאל: “היכן נמצא אלוהים?” צחקו האנשים והשיבו: “בכל מקום – הרי נאמר ‘מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ’!” אמר הרבי: “הקדוש ברוך הוא נמצא במקום שנותנים לו להיכנס”.

ר’ לוי יצחק מברדיצ’ב , סניגורם של ישראל פגש בילד קטן ואמר לו : “אתן לך מטבע ותאמר לי היכן אלוקים ” השיב לו הילד :”אתן לך שתי מטבעות , ואתה תאמר לי היכן הוא לא נמצא “.(הרבי העשיל מקרקא).

 

אולם אם האלוהות ממלאת את הכל איך יש לנו בני האדם מקום?

הקבלה מסבירה את הסתירה הזו באמצעות תורת הצמצום, לפיה האלוהים צמצם את עצמו ועשה מקום לבני אדם.

 

ואולי, אם אלוהים נמצא בכל מקום הוא גם נמצא בתוכנו? אולי כל אחד מאיתנו נושא בתוכו חלקי אלוהות?

 

נומינוזום (Numinosum) – הוא מושג  שטבע רודולף אוטו- פילוסוף, חוקר מדע הדתות ותאולוג גרמני בספרו " Idea of the Holy" (על הקדושה) כדי לציין את החוויה הישירה, המאיימת, המסתורית, מלאת סוד והוד, והבלתי ניתנת לתיאור ומיוחסת לאלוהי.

על פי רודולף, ה"נומינוזי" הוא השילוב הרוחני והרגשי (הלא רציונאלי) של יראה, פליאה ותדהמה, התפעמות עזה ותחושת התעלות שחש המאמין אל מול הקודש.

בחיבורו הקלאסי מסביר אוטו כי "הרגש הנומינוזי" הוא תחושה של "התפעמות עזה" ו"התעלות חגיגית", הניכרת "בהתפרצויות עזות של התלהבות רליגיוזית על גילוייה השונים, באווירה הרוחנית החגיגית השורה בטקסים ובפולחן, במה שרוחש באוויר ועוטה כאד מסביב למגדלים, בתי כנסת וכנסיות, ואנדרטות שהוקמו לשם שמים". הוא מוסיף כי "הרגשה כזאת עשויה להציף את הנפש כזרמי גאות הקולחים בעדנה, או בדמות הלך רוח נייח מרחף של השתקעות בתפילה. מזה היא עשויה לעבור בהדרגה למעין זרימה מתמדת של הלך נפש הנמשך ומרטיט עוד זמן רב לפני שהוא נמוג כליל ומניח לנפש לשוב אל חיק החולין"

אולי החוויה הנומינוזית מציפה אותנו כשאנחנו מגיעים למקום שמהדהד את אותם חלקי האלוהות שבתוכנו?

הפסיכואנליטיקאי היונגיאני -אבי באומן טוען כי :"אחת התעוזות  העיקריות של  יונג הייתה למקם בנפש לא רק את מה שבן חלוף – את הרגע, את היצרים, את האני, את האובייקטים וצווי החברה של האני העליון ופחד המוות – אלא גם את הכוחות הנצחיים, העל-אישיים; את תחושת הכוליות, הרליגיוזיות, האחדות עם הטבע, עם היקום. את ההתחברות עם אבות אבותיך ועם האֵם הגדולה, עם המולדת ועם ירושלים של מעלה, עם השמים זרועי הכוכבים מעל ועם האדמה המצמיחה מצד אחד והלוקחת לקרבה מן הצד האחר".

 

ממשיכתו של נוימן תלמידו של קארל יונג- דבורה קוצ'ינסקי בהרצאתה "האדם והאלוהים כתאומים" הציגה את הפונקציה הרלגיוזית ואת הנומינוזי באמצעות 3 תיאורי מקרה, אשר התפתחו באופנים שונים

https://www.betipulnet.co.il/portal/lecture/the_religious_function_adam_and_god_as_twins_

 

איזה מקום גורם לך לחוות חוויה נומינוזית? התבוננו בגלריה של קלפי מקום ובחרו מקום שכזה.

הזכרו במקום שאתם מכירים מהעבר או ההווה ואשר עורר או מעורר בכם חוויה שכזו או רגע שכזה.

גלריה

 

Otto, R(1923). The Idea of the Holy: An Inquiry Into the Non Rational Factor in the Idea of the Divine.

 

באומן,א. הטקסט כמיכל. בין המילים- גיליון 10. סמינר הקיבוצים

 

תמונה- Flammarion engraving – תחריט עץ של אמן לא ידוע

 

דילוג לתוכן